Tourist Hunting

13 november 2014 - Malang, Indonesië

PrambananVandaag hebben we centraal Java verlaten. Ik schrijf dit verhaal in de trein van Solo naar Surabaya, terwijl de rijstvelden aan ons voorbij trekken. Dit zijn overigens de eerste echte rijstvelden die we hier zien, want tot nu toe zijn we meer in stedelijk gebied geweest. Daar is het een lekker georganiseerde chaos, met mannetjes voor alles. De mensen zijn heel erg aardig en alles kan geregeld worden. Op het vliegveld van Yogjakarta, niet meer dan een houten hutje, hadden we dus al snel een taxi geregeld naar het hotel (het was ook moeilijk dat niet te regelen, want het wordt minimaal 20 keer gevraagd). Tijdens de rit toonde de taxichauffeur trots zijn certificaat voor veilig rijden, zonder handen aan het stuur, dat dan weer wel. Rijden gaat hier Asia Style, dus diegene met het grootste voertuig heeft voorrang. We hebben echter nog niemand kunnen ontdekken met een deuk in zijn auto.

Tourist huntingTijdens onze dagtrips zijn we op zoek gegaan naar onze innerlijke zen. We hebben de tempels van Prambanan en Borobodur bezocht. Omdat het hier ultiem laagseizoen is, hadden we de tempels bijna voor ons alleen. Nouja, met uitzondering van een paar schoolklassen, die aan Tourist Hunting doen (dat staat letterlijk op het formulier van de kindjes.) Tourist hunting komt er op neer dat je met een klas van ca. 50 kindjes een beetje verlegen om twee toeristen op een bankje gaat staan. Als het minst verlegen kindje over de dam is, wordt het formulier netjes afgewerkt. "Hello Mister, what's your name?" "Where do you come from?" "What's your hobby?" En dan de belangrijkste vraag van allemaal, die we al heel vaak hebben gekregen: "Can I take picture with you?" Dan komen de Eos superzoom camera's uit de tas en worden er letterlijk tientallen foto‘s genomen van die lange blonde/bruinharige nederlanders met iedereen die maar wil. Onze foto zal dus binnenkort ook te zien zijn in vele huiskamers en klaslokalen in Yogyakarta. Soms voelen we ons al BI'ers. Ach ja, twee toeristen in een iets te kleine bekak (locale fietstaxi) moet er ook wel grappig uit zien. Dan wil je alleen maar vrolijk zwaaien en "hello mister, hello ma'am" "picture with you" uitroepen, net als je geleerd hebt op de basisschool.

1. Elly en Miriam:
    13 november 2014
    We genieten mee, bedankt voor de leuk geschreven beeldende verhalen, de foto's en zelfs ook al een enkel videootje. Hoe is de temperatuur daar bij jullie?
  2. Elly en Miriam:
  3. Paul:
    13 november 2014
    Het is erg vermakelijk om de verhalen van jullie te lezen. Zo heb ik toch een beetje het gevoel dat ik kan meegenieten.
  4. Marianne:
    14 november 2014
    Mooie beschrijvingen, je ziet het voor je! Wij zijn op de haagse markt geweest...........ook mooi!! Fijne tijd daar, Marianne ( en Berry)